TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• kveling av dumpventil

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #108696  av Elzin

er det skadelig for motor eller turbo hvis jeg girer så fort at jeg beholder trykket og dumpen ikke får sluppet ut trykket?

#108697  av Kaizern

Blir jo samme effekt som når du ikke har dump i det hele tatt...... eller hva?
 #108725  av Tor

Elzin skrev:er det skadelig for motor eller turbo hvis jeg girer så fort at jeg beholder trykket og dumpen ikke får sluppet ut trykket?
Da er du meget kjapp eller så har du en meget stram ventil. Og nei, dette er ikke skadelig. Den oprettholder jo bare ladetrykket som den allerede hadde fra før av. Lader ikke mere enn x antall bar turboen din uansett om den ikke slipper ut eller ikke.

#108727  av ST205RR

hvilket trykk kjører du med ? og er dumpventil rett justert ??
skal vel godt gjøres å gire så fort :shock: eller ?

#108729  av henningl

Det vil jeg si er jævlig godt gjort ja..

Uansett er dette med "skadevirkningene" av å kjøre uten dump ganske overdrevne.. Du skal lade godt over 1 bar før det betyr noe særlig.

#108749  av Kaizern

Kanskje han girer superman-style?:D

#108752  av FireWalk

Min er jo så stram som den kan bli... og jeg klarer aldri å gire så kjapt at den ikke rekker å "reagere".... syntes dette høres meget merkelig ut.. ? Det kommer jo alltids et lite "ptssh" i det jeg trykker inn chlutchen, slipper gassen og girer.... med mindre du gir mye mellomgass da vel å merke? da vil den jo ikke "reagere" som du sier... :?:

#108757  av Speeder

FireWalk skrev:Min er jo så stram som den kan bli... og jeg klarer aldri å gire så kjapt at den ikke rekker å "reagere".... syntes dette høres meget merkelig ut.. ? Det kommer jo alltids et lite "ptssh" i det jeg trykker inn chlutchen, slipper gassen og girer.... med mindre du gir mye mellomgass da vel å merke? da vil den jo ikke "reagere" som du sier... :?:
Han har da ikke nevnt att han bruker chlutchen, :P

#108781  av Elzin

joda clutch blir brukt :P men den slipper veldig mye mindre luft ut om jeg girer fort. om den er riktig justert aner jeg ingenting om.
jeg har kappet girstangen litt og vurderer å kappe den enda mere. litt luft kommer det altid igjennom, men ikke på langt nær så mye som om jeg girer vanlig.

#108856  av CelicaTurbo

celica st185 og st165 kommer nå fra fabrikk uten resirkulerende dumpventil og dette er nå konstruert for å vare i ganske mange år før det skal være nødvendig å bytte turbo, det er da på 0.7 bars ladetrykk maks og da kan man trygt anta at turboen fint skal klare flere år med 1.0-1.1 bar trykk uten dumpventil uten å ta nevneverdig skade av den grunn. Nå har derimot MR2 Turbo og Celica st205 dumpventil som standard så kanskje det har noe hensikt, men det kan like gjerne være for å forbedre gassrespons ved girskift som å spare turboen for overtrykket..