TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Frustrasjon. Hva skjer med butikker?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #105924  av Goose

Har i dag sitet i 1 time i tlf og ringt rundt trevare forhandlere.
Vilel få tak i 20mm MDF plater.
Etter den timen ingen som hadde dem på lager.
Men alle kunne skaffe det veldig kjapt.
Tidligst jeg kunne få var onsdag.

Da fikk jeg andre tanker. Hva feiler det store butikker, med omsetning på flere titalsmilioner. Må alt være på bestilling? Kan man ikke lenger dra til butikken og kjøpe noe på impuls? Må man alltid vente 3 - 7 dager?
Dette gjelder ikke bare byggevare butikker men alt mulig tart. Toyota også. Man må bestille deler til bilene dem selger.

Hvorfor kan ikke det være slik det er i vesten. Man drar til butikken så finne det alt. Tysklad, Sverige, til og med i Polen(er ikke vesten det men når det gjelder butikk og varer så er det det). Hva skjer egendlig?

Hvorfor er vareutvalg i butikkene så liten? Hvorfor har vi 5 forskjellige skinke slag med 5 forskjellige produsenter? Hvorfor kan ikke vi ha større vareutvalgfrihet?

Må vi snart gå til Kiwi og bestile 2l med melk fordi butikkene vil ikke ha lager på dette?

Det mye bra i butikkene i dette landet, men det hadde ikke skadet for kunden sin skyld å få et større vareutvalg og lager på varene. Slik at samfunnet kan fin flytte og ikke stå stille hver gang man skal kjøpe noe som ikke selges hver dag.

Dagens frustrasjon etter at videre planer for bilen min ble lagt ned på ubestemt tid :cry:

#105931  av FireWalk

hmm.. håpløst... må ha hatt flaks for en gang skyld jeg da når jeg kjøpte mine, stakk inn på første og beste butikk, og de hadde akkurat det jeg trengte...

Virker som om de har mindre og mindre ting liggende på lager... er vel kun det det går desidert mest av de har inne.. alt annet må bestilles.. dårlig serivce da.. men de må vel tenke litt profitt også.. kjipt men sant... :?

#106125  av sindrejl

skal forklare deg veldig veldig enkelt hvorfor utvalget er som det. Det er fordi gjennomsnitt norske mann og kjærring kun er ute etter å få det billigst mulig. Og da blir utvalget desidert snevret inn til den billigste kjøttkaka folk gidder å kjøpe så kutter forhandlere ut alt annet. Samme er det med MDF plata di, nesten ingen kjøper 20mm mdf, derfor så gidder dem ikke ha det på lager.. thats life .. og det er norske folks sin feil. Jævla håpløse er vi! *irritert på billigtankegangen til det norske folk*

#106167  av celicat23

sindrejl skrev:skal forklare deg veldig veldig enkelt hvorfor utvalget er som det. Det er fordi gjennomsnitt norske mann og kjærring kun er ute etter å få det billigst mulig. Og da blir utvalget desidert snevret inn til den billigste kjøttkaka folk gidder å kjøpe så kutter forhandlere ut alt annet. Samme er det med MDF plata di, nesten ingen kjøper 20mm mdf, derfor så gidder dem ikke ha det på lager.. thats life .. og det er norske folks sin feil. Jævla håpløse er vi! *irritert på billigtankegangen til det norske folk*
Det henger vel litt sammen med griskheten til de som selger og da. De gidder ikke ha noe på lager, så lenge de ikke kan ha 500% fortjeneste på det. Og da ender vi opp med dårlig utvalg av kjipe produkter, som vi kjøper fordi vi ikke har annet valg - mens eierene av sjappene smiler over all fortjenesten de får.

Før så var folk glade hvis sjappa gikk i overskudd. Gikk du i overskudd, da tjente du penger, og alle var fornøyd. Var ikke noe mer med det. Men nå så gjelder det ikke bare å ha overskudd - du må ha "nok" overskudd. Og hva som er "nok" for de fleste, er tydeligvis veldig mye.

Det skulle vært noen med grov kalibra våpen rundt BI den dagen sosse folka datt ut nyutdannede derifra, med sitt nye favoritt ord de skulle introdusere til norske bedrifter: effektivisering. Og alle som har vært i arbeidslivet en stund vet hva "effektivisering" er for noe: Ta en 3 manns jobb, spark 2 stykker, og la 1 gjøre den. Slit han helt ut med masse press, og når han ikke orker mer: erstatt han.

SÃ¥ er det den fine effekten av globalisering, og erfaringen alle ledere tar ut av det: ALT kan lages billigere i kina. End of story.

Slutt summen av det hele er butikker hvor den nesten ikke jobber folk, så det er umulig å få hjelp. De har ikke ting på lager, for det koster penger å ha varer liggende på lager - selv om de godt kunne hatt det, for de går i kjempe overskudd uansett. Men, såklart, ikke NOK i overskudd. Og de tingene de klarer å skaffe er noen billig produkter som ikke holder mål i lengden, for de bedre produktene er dyrere i innkjøp, og da får ikke ledelsen stor nok bonus på slutten av året.

#106200  av Goose

Kunne ikke være mer enig med deg celicat23...

#106208  av Alexander G

Skulle startet butikk dere!
Det er ikke så enkelt å ha "alt" på lager.
Hvor mye tror dere det koster å leie/betale ned et lagerlokale?
Hvor mye tror dere det koster å binde mye kapital opp i lageret?
Hva hvis du skal ha absolutt alt på lager for å tilfredsstille enhver tykkskallet idiot?
Jeg står selv i butikk og selger fliser.
Det er utrolig vanskelig å forutse hva kunden vil ha og hva som går om 2 mnd.
Så neste gang dere er frustrerte over dårlig utvalg får jeg for guds skyld håpe at dere ikke nevner det til de ansatte i de butikkene det skulle gjelde. :evil:

Jeg har daglig folk som tror at vi har fliser i alle farger, format og struktur på lager. For det er jo det minste man kan forlange av butikker i dag!

Lev med litt ventetid, som oftest er det billigere.

Hvor mange her inne er det ikke som bestiller styling+++ fra utlandet?
Da er det plutselig greit å vente da.

Måtte bare få det ut!

#106214  av _speedy

Norge er et lite land sammenlignet med resten av verden. I storbyer rundt omkring finner man det man vil ha på butikker, men det kommer av at det finnes et mye større marked der ute. Lille Norge får nøye seg med de få varene vi har. Hadde f.eks Trondheim vokst til 2-3 millioner innbyggere, DA ville markedet vokst, og vareutvalget økt. Det ville ikke vært lønnsomt å hele tiden ha masse varer på lager, da de ikke blir kjøpt. Det må vel være sånn det henger sammen...eller? :)

#106220  av lexusmann

Her hvor jeg holder til har vi et begrep på sånt...hare lite eller ingenting, men kan skaffe alt...altså en "skaffebutikk" :)

Men fra spøk til revolver, det er sikkert ikke enkelt som dere sier, å binde mye kapital på lager....er sikkert blitt dyrere de senere årene...

#106299  av Gjertsen

Alexander G skrev:Skulle startet butikk dere!
Det er ikke så enkelt å ha "alt" på lager.
Hvor mye tror dere det koster å leie/betale ned et lagerlokale?
Hvor mye tror dere det koster å binde mye kapital opp i lageret?
Hva hvis du skal ha absolutt alt på lager for å tilfredsstille enhver tykkskallet idiot?
Jeg står selv i butikk og selger fliser.
Det er utrolig vanskelig å forutse hva kunden vil ha og hva som går om 2 mnd.
Så neste gang dere er frustrerte over dårlig utvalg får jeg for guds skyld håpe at dere ikke nevner det til de ansatte i de butikkene det skulle gjelde. :evil:

Jeg har daglig folk som tror at vi har fliser i alle farger, format og struktur på lager. For det er jo det minste man kan forlange av butikker i dag!

Lev med litt ventetid, som oftest er det billigere.

Hvor mange her inne er det ikke som bestiller styling+++ fra utlandet?
Da er det plutselig greit å vente da.

Måtte bare få det ut!
Du har så ABSOLUTT rett...
Butikker har ikke uendelig lagringskapasitet/plass..
Slik er det bare!
Og dette med ting til bilene som deler og slikt.
Kan du virkelig mene at f.eks Toyota skal ha ALT inne?
Selv Toyota Norge har ikke alt på lager. tenk på det helvettes lageret dem skulle måtte hatt da!
Og Biler som f.eks Supra og CS er det ikke SÃ… mye av i den forstand som en vanlig Celica/Mr2.
Men er bare å vente 1 ukes tid så får du alt fra utlandet.

Goose: hva skal du med 20mm MDF? Bygge basskasse? Holder med 15mm da!
MDF = DYYYYYRT!

Hvorfor trur alle at de kan gå inn i en butikk og komme ut med akkuratt den SPESIELLE tingen samme dag/samme minutt?
Enkelte ting har de fleste på lager ( DET som selger )
Er jo seff kjipern at man ikke har ting når man først SKAL ha det! men slik er denne verden. er nok ikke no bedre rundtom i verden!