TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Evt. kjøp av Mr2 Mk2......

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #105817  av Alf

Jeg skal å se på en 1993 modell Mr2 imorgen, og lurer på om dere kan si meg litt om hva jeg bør sjekke ekstra nøye på bilen, svakheter på disse modellene, og andre ting som kan koste meg dyrt. Er det høy forsikringspremie? Er 21 år, uten bonus, blir vel et h*lvete. Har aldri vært borti disse bilene før, men har skrudd endel på andre toyota som corolla og carina.

All respons velkommen, på forhånd takk! :)

#105823  av CelicaTurbo

forsikring kan bli ganske høy ja men du kan få ok tilbud om du tar en skikkelig ringerunde til flere selskaper, ikke glem å høre med banken om du skal finansiere bilen for det hender at disse gir meget gode forsikringer for å lokke deg til å finansiere bilen der, men man kan jo også risikere at de plutselig skrur opp premien dramatisk etter ett år, men det gjelder jo alle selskaper egentlig.

Ellers, sjekk det vanlige, ta gjerne med en kompis som kan høre etter ulyder osv på kjøreturen (du er så ekstatisk over å kjøre bilen at du vil ikke merke noe slikt allikevel). Sjekk at girkassen fungerer bra og at det ikke er ulyder ved normalt giring (slitte syncroringer er et problem) og ellers sjekk at t-taket ikke lekker om bilen har dette.

#105827  av BrennaRacing

HVis du skal forsikre bilen så bruk BS bilforsikring....Forsikret bilen der i pappa sitt navn...delkasko med 20000 i km, å den minste egenandelen kom på 3900 kr...full kasko med samme km og egenandel kom på litt over 9000...hos gjensidige kom de den samme forsikringa på 10000 delkasko og 15000 kasko

#105882  av Fredrik

Kode: Velg alt
Syns- og funksjonskontroll

*Er det lakk-, rust- eller kollisjonsskader? 
*Er bilen fagmessig skadereparert? 
*Er frontruten uten steinsprut og riper? 
*Er reflektorer og glass på hovedlys, blinklys og baklys i orden? Fungerer 
 alt lys? 
*Kan dører, panser og koffertlokk lett åpnes og lukkes? Fungerer alle låser 
 og vindusheiser? 
*Se etter fuktighet innvendig i bilen, under matter og i koffertrom 
*Kontrollér dekkene. Minste mønsterdybde for sommerdekk er 1,6 mm – 
 vinterdekk m/eller uten pigg 3 mm. Vær spesielt oppmerksom på 
 skjevslitasje 
*Kontrollér motoren for oljelekkasje og kjølevannslekkasje. Se også etter 
 lekkasje fra bensinsystem 
*Er bilens batteri fastmontert og i orden? 
*Finnes verktøy, reservehjul, jekk, varseltrekant, 
 nødvendig service- og instruksjonsbok? 
*Se etter rustskader på innerskjermer, underside dører, skjermbuer bak 
 koffertlokk/bakluke (særlig viktig på stasjonsvogner)

Under prøvekjøring

*Starter motoren uten problemer? 
*Virker clutchen uten å slure? 
*Kan du gire opp og ned under kjøring uten at det forekommer ulyder? 
*Hopper giret ut ved brå nedbremsing av motoren?(Slipp gassen brått noen 
 ganger) 
*Prøv bremsene flere ganger. Tar bremsene likt? Hvis bilen trekker til en 
 av sidene tar bremsene ujevnt. Vær også oppmerksom på at bremsepedalen 
 ikke skal være myk og fjærende. 
*Fungerer håndbremsen? 
*Holder bilen stø kurs om du holder forsiktig i rattet i lav hastighet? 
*Er det ulyder fra motor og drivverk i noen hastighetsområder? 
*Virker varme- og ventilasjonsanlegg normalt? 
*Virker alle kontrollamper, brytere, hendler og instrumenter? 
*Sjekk vinduspusser på alle trinn, bakpusser om det finnes 
*Fungerer varmesetene? 
*Fungerer klima-anlegget? 
Detta er vel de vanligste tinga ved ett bilkjøp.. MR2 har også lett for å bruke litt olje..

#105902  av chris

BrennaRacing skrev:HVis du skal forsikre bilen så bruk BS bilforsikring....Forsikret bilen der i pappa sitt navn...delkasko med 20000 i km, å den minste egenandelen kom på 3900 kr...full kasko med samme km og egenandel kom på litt over 9000...hos gjensidige kom de den samme forsikringa på 10000 delkasko og 15000 kasko
Jeg betaler litt over 8 lapper i året hos gjensidige.. 25000 km kjørelengde. har 70% bonus per i dag. full kasko såklart.

#107157  av Alf

Ok, tusen takk for god hjelp! :) Var å så på bilen, og den så grei ut, så godt holdt ut...var selfølgelig et par feil men det er bare småfiks. Fikk tilstandskontrollskjema...forundret meg litt over hvorfor det ikke var foretatt kompresjonstest, trodde det alltid var en del av tilstandskontrollen. Am I right?

Ehm, en ting til jeg lurer på før jeg går til innkjøp:

Jeg hørte av min bror som kjenner en, som kjenner en, :wink: som har en sånn mr2 mk2 94 mod, han fortalte at han hadde store problemer med oljetetningene i motoren, og at den hadde klart å drikke unna hele 8 liter motorolje på 2mnd....jeg vet ikke hvor langt den hadde kjørt på de 2 månedene,heller ikke hvilken olje han har brukt, men jeg synes likevel at det hørtes helt vilt ut. Er dette et svakt punkt på disse motorene? Er det andre som har hatt problemer? Andre svake punkt på disse motorene?

Håper noen kan informere meg litt....vil ikke ende opp med å kjøpe katta i sekken! :roll:

#107158  av Remi

At dem bruker mye olje henger vell kansje i hop med at dem blir kjørt så inni hælvette hardt oss enkelte.. mk2 Gti er ikke noen "værsting" da må du over på turbo så ingen vits i og tyne den så inni hælvette:wink:

#107165  av Master

Oljeforbruk er svært vanlig på 3s-ge motoren hvertfall (gti) Det kan ha noe med at de er kjørt hardt, men det har også med at ventiltetningene begynner å bli harde samt at oljeringene rundt stemplet begynner å bli slitt. Disse bilene er tross alt snart 15 år gamle så en motoroverhaling er nesten uungåelig for de aller fleste.

Men så snart det problemet er fikset har du en helt utrolig bra bil som fremdeles den dag i dag vekker oppsikt og utklasser det meste der ute i 100.000 kr klassen! :)

#107175  av cinco

noen som har peil på hva forsikringa vil bli for en gutt på 20 mr2 mk2 turbo?
sånn ca?

fullkasko og delkasko

#107203  av Remi

cinco skrev:noen som har peil på hva forsikringa vil bli for en gutt på 20 mr2 mk2 turbo?
sånn ca?

fullkasko og delkasko
mye bonus? jeg hørte på gtien tidliger i dag. dem sku ha 15.000 før den og det met 12000km så du kan jo tenke deg turboen er 20 år og har ikke hatt bilforsikring før da

#107210  av Master

Turbo og GTI er samme forsikring.

#107214  av CelicaTurbo

Høyt oljeforbruk på disse motorene virker til å være vanlig, det ser ut til å være en enten/eller sak hvor noen har meget lite forbruk og andre har ekstremt forbruk. Foreløpig erfaring i klubben tilsier at det er hovedsaklig stempelringene som er kokset fast og bør byttes. Det kan også være ventiltetningene men det er flere i klubben som har byttet disse uten at det hjalp overhodet, før stempelringene ble byttet. At stempelringene sitter er ofte et resultat av at motoren er kjørt hardt før den har oppnådd driftstemp, og det forteller vel litt om kjørevanene til tidligere eier(-e) dessverre..

edit: med tanke på kjørevanene til tidligere eiere så utvikler slikt seg over tid, det er ikke nødvendighvis siste eier og selger som har mishandlet motoren ;)