TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ny liten pakke i posten i dag :)

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #104928  av Master
 
NÃ¥ mangler jeg bare.. ehm. bilen :roll: og etterhvert ems med mat/maf.

SSQV eller andre bov eiere: blir dere lei av lyden??
Vedlegg
IMG_0987_001.jpg
IMG_0987_001.jpg (166.15 kiB) Vist 200 ganger

 #104969  av FireWalk
 
Du har kjøpt samme BOV som jeg har :-) Den kan justeres slik at den slipper luften ut veldig kjapt og da får du bare et TSSSH som varer et sekund ca.. men om du lar fjeren være veldig slakk så slipper den ut litt før, og det vedvarer litt.. så det blir som et 2-3 sekunders Psssssshhhh....

Kan ikke si jeg blir Lei lyden nei.. og responsen er også mye bedre nå.. Når jeg skifter fra 3. til 4. gir kjapt har jeg turbo trykket med en gang.. med den orginale ventilen blir det hele litt tregere ettersom at turboen bremses opp mye mer i det jeg slipper gassen.. Meget bra BOV dette her. HKS SQV.

Om du har på høy musikk i bilen hører du ikke lyden noe særlig uansett... og erfaringsmessig så hører du heller ikke noe til lyden om du kjører med fjeren stram og kjører normalt. Det er kun når du gir FULL gass og så slipper den igjen at du får den voldsomme PSSH lyden.. ved normal kjøring, når du ikke akselrerer noe spesielt, eller slipper gasspedalen sakte får du heller ingen lyd...

eventuelt om du akselrerer ut på turtallet i 2 eller 3. gir og slipper gassen litt kjapt ut den første centimeteren for så å slippe den sakte så får du en slik vedvarende pipelyd fra dumpventilen... PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHSSSSSH....... hehe.. Det er iallefall artig når folk snur på hodet og stirrer :-)

Jo høyere ladetrykk du kjører jo høyere lyd får du på dumpen også logisk nok. Men vil ikke annbefale å stille opp trykket noe særlig med mindre motoren er bygd for å tåle det..

Og om du skulle bli lei av lyden er det jo bare å sette på den orginale ventilen igjen, den lager jo litt mindre lyd.. dog er den vel gjerne litt mindre effektiv også..

 #104971  av Master
 
Det er godt å høre. Jeg kommer sannsynligvis til å justere den slik at jeg ikke merker stort til den ved vanlig kjøring, men når jeg virkelig trykker på, så skal den høres!! :)

Du har ikke et lite lydklipp av bilen din FireWalk? Kamera med lydopptaker kanskje? Spennende å se. :)

 #104973  av Master
 
hmmm.. hvor stiller du på ssqv'en din?

edit: har spurt meg litt rundt, og det viser seg at HKS har gjort en endring på alle nye HKS SSQV. De er ikke justerbare siden dette førte til mange problemer.

 #104988  av FireWalk
 
Du kan justere ved å stramme fjerda på den... det blir ikke det samme som på tideligere modeller, men det har mye å si likevel! spesielt på biler med høyt trykk.. Jeg merker iallefall veldig forskjellpå min... Når den er helt slakk psher den selv på tomgang.. men når den strammes helt til skal det litt mer trykk til før den åpner opp.. :)

 #104989  av FireWalk
 
jeg har DV kamera så jeg kan godt filme en liten videosnutt og legge ut.. :)

 #105005  av Master
 
Det hadde vært kult :) gi godt på da!

Vet ikke hva HKS styrer med, men har hørt at noen har hatt problemer med den skruen. De har skrudd den helt av og dermed ødelagt hele ventilen. Uansett så tror jeg den vil fungere fint :)

 #105012  av FireWalk
 
hehe.. ikke lurt å skru den helt av nei :P

Ventilen funker fint den! Rå lyd av den.. :) Det var faktisk den ventilen de annbefalte til bruk med MR2. Den også BLITZ sin supersound ventil. Blitz ventilen skal vist gi littegranne mer lyd, men HKS ventilen er mest effektiv. Så de annbefalte klart HKS ventilen til MR2 turbo. ja skal se om jeg får laga en film i morgen på dagen.. :P

 #105048  av Master
 
Flott :) Jeg har lest mye om denne... blir fortalt at den bruker turbotrykket til å holde seg igjen under boost, og at dette ikke kan justeres ved noe skru på noen av ssqv'ene.

Denne typen design er den som er mest lik den originale By Pass Ventilen (BPV) som faktisk er den aller beste av alle siden den også har en bensinsparende funksjon når du ikke booster.

SÃ¥ alle uoriginale dumpventiler er stort sett bare for lyd, ingen av dem kan matche den originale ventilen.

Men lyd er fett :) må man ha

 #105062  av FireWalk
 
det spørs jo litt på hva slags motor du har da. Du snakker om AFM med tanke på bensinsparende funksjon pga at en resirkulerer luften nå eller?

Nå er jeg ingen ekspert, men er den orginale BOVen like effektiv på trimmede biler da som kjører på rundt dobbelt ladetrykk? tenker da på 3S-GTE 3. gen.

uansett, tror du kommer til å bli veldig fornøyd med den HKS ventilen! :) glad jeg ikke gikk for BLITZ supersound ventilen iallefall, tror det hadde blitt LITT for mye...

for å si det slik:

når jeg gir på flatt jern på hovedveien nedenfor her jeg bor så får jeg melding av folk som bor i en mur blokk 200 meter fra veien: du er ute og kjører ja... :P da hører de PSSH lyden helt inn... og den er jo også effektiv på den måten at når man kjører i byen så føler man seg litt mer likestilt iogmed at pga PSH lyden snur jentene seg like mye etter deg som du snur deg etter dem... :P så får du se hvordan de ser ut forfra også. Bare det burde jo være et argument for å få seg uorginal Bov syntes nå jeg da.. :lol:

 #105065  av Master
 
både 2. gen og 3 gen 3s-gte har BPV som slipper luft forbi turboen når du ikke booster, dette gjør at motoren jobber lettere, og du får litt bedre bensinforbruk. Men, jeg er på din side : må ofre litt for lyd!

Når det gjelder 2. gen og AFM så er det jo klart at når luft slippes ut, og bilens hjerne ikke vet om dette, så får man en rik blanding som fører til færre liter / mil. Men med tanke på videre tuning skal jeg få meg en helt selvstendig motorstyring som eliminerer bruk av AFM (slik som 3.gen).

Nydra Nemesis 2 er noe jeg sikler etter:

http://www.mrcontrols.com/products/nemesis.htm

 #105068  av FireWalk
 
den motorstyringen der så jo temmelig porno ut da!! var jo ikke sånn sinnsyk pris heller med tanke på hva mye annet innenfor samme sjanger koster... Launch control er også noe som er veldig kjekt å ha på en turbo bil! :)

 #105071  av CelicaTurbo
 
så langt jeg har hørt så stemmer det som master skriver; HKS-ventilen er av et design hvor turbotrykket bidrar til å holde ventilen tett mens turboen lader (altså når det er viktig at ventilen ikke lekker). Orginal dumpventil på MR2 er også av dette designet, mens de fleste andre dumpventiler er designet på en enklere måte som gjør at de ved en feil kan lekke ut en del av turbotrykket om de er justert allt for slappe eller om de ikke egner seg for motoren. Det kan da føre til at turboen jobber mye hardere enn den trenger og dermed kan havarere denne tidlig (gjelder alle generasjoner av motor) og det kan resultere i at motoren går som en dass eller med redusert effekt (gjelder kun motorene med AFM, dvs ikke 3. gen motorer).

 #105074  av FireWalk
 
Meget mulig. Kjøpte min HKS ventil hos MTTE, og der annbefalte de HKS ventilen på det varmeste og sa den var den beste ventilen til min bil. Er meget fornøyd med den hittil. Eneste direkte problemet jeg har hatt med den er at pakningen mellom røret og selve ventilen ble blås i fillebiter.. Nå kjører jeg veldig høyt ladetrykk, men det var ikke værre enn å sette inn en ny og bedre pakning så var problemet løst..

Jeg er faktisk ikke sikker på om det fulgte med noen pakning orginalt til ventilen, er godt mulig det ikke er ment å være noen pakning her, men når trykket blir høyt så vil det begynne å leke.. så da kan det være en ide å sette på en pakning først som sist, så det blir HELT tett... kjedelig når man mister effekt fordi ladeluft presser seg ut før den når motoren..

 #105075  av Master
 
mange psi/bar kjører du firewalk? :p