TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• GK i Trøndersk ?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #104309  av Remi

Vell sia en brukbar stor del av dem som e på forume her e av Trøndersk opphav eller område rundt så kom æ på en ting æ hadde liggende.. nemelig GK i Trøndersk : det kan virke langt og trøttende men tru mæ det e verd det :D Enjoy !

Grunnkurs i trøndersk:

1) L- og N-lyd

Å beherske språket er en absolutt nødvendighet dersom man skal komme på talefot med de innfødte. Det som først og fremst skiller trøndersk fra norsk, er tykk l- og n- lyd. Dette kan innøves ved at man sier "hainn-hoinn i bainn" 2-300 ganger etter hverandre, men det enkleste er å lime tungen fast til ganen ca. 2 cm bak fortennene.

2) "sjø"

Husk at alle setninger (unntatt spørsmål) skal avsluttes med "sjø'". (Dette er en forkortelse for "skjønner du"). Eksempel:
"Æ e trønder æ, sjø'!"
"Æ gikk mæ over lainn og sjø, sjø" etc.

3) Tonefall

Legg konsekvent trykket på første stavelse i alle ord. Et ord som egner seg til øving er banan. Uttal BA-nnan 10-12 ganger etter hverandre og gå så over til litt mer avanserte ord som kanon (KA-nnon), gele (SJE-lle), podagra (PODD-agra), kupe (KUPP-e) og pupiller (PUPP-illa) (Husk tykk l!).

4) Faste uttrykk

Før du begir deg inn i Trøndelag bør du kjenne til en del faste uttrykk du kan utveksle med urbefolkningen for å oppnå tillit. Nedenforstående eksempel er tenkt brukt i en situasjon hvor kursdeltakeren begir seg inn i et trøndersk hjem for å komme på talefot med de innfødte:

- "Æ e sopinn, sjø'! Har du læms?" (Jeg er sulten. Har dere lefse?)
- "E d ein påssi dæ" (Er det en pose dette da?)
- "Nei, dæsken sope, Æ tar heiller ein karsk, sjø'!" (Nei, forresten, jeg tar heller noe å drikke).
- "Hainn steik-hakke, kara!" (Du verden, Du milde e.l.uoversettelig).
- "Hainn va da nåkka så inni gampræva stærk, sjø'!" (Den (altså drikken) var ganske sterk).
- "Hoi! Heill på ein tynn ein te, sjø'!" (La meg få en til). (NB! Vær oppmerksom på at "tynn" i forbindelse med karsk brukes i betydningen gjennomsiktig).

LEKSJON II

1) Medisinske forholdsregler

Å beherske språket er langt fra nok. Bare det å innta nasjonaldrikken karsk kan være en uoverkommelig oppgave for utrente amatører. Men dersom du blander 60% med flybensin (eller evt. kaustik-soda) i forholdet 1-1 har du et fint surrogat å tørrtrene på før du reiser.

2) Kroppsdeler

Trøndere er et frilynt folkeferd. Raping og fjerting har alltid vårt sosialt akseptert i Trøndelag - ja, man kan faktisk si det er en av grunnpilarene i trøndersk kultur. Titt og ofte blir det arrangert stevner og konkurranser hvor resultatene blir målt både med driver og vind-pølse. Du må derfor regne med at dette er noe som vil bli krevd av deg dersom du skal bli godtatt. Øv derfor så ofte som mulig - hjemme, i flyet, på bussen, på jobben - ja, overalt.

3) Gangsett
Det trønderske ganglaget er lett skrevende og vaggende fra side til side. Du kan øve på dette ved å ha en passe stor kaktus hengende mellom lårene når du går. Kaktusen skal plasseres innenfor buksene, derfor må du benytte bukser som har bukse-skrittet plassert rett ovenfor knærne. Dette er imidlertid helt i tråd med trøndersk kleskode.

4) Konversasjon

Trønderne kan konversere. Husk da å ignorere alle skjellsord som "Din hæst-snus", "Di fett-kak" etc - de er bare et bevis på at du er akseptert. Når samtalen går i stå er intet så forløsende som en god trønderskrøne. Av plasshensyn (trønderskrønene er ofte urimelige lange) presenterer vi her verdens to korteste trønderskrøner:
- Æ trudd itj at hainn Olav Trygg va sånn!
- E d'itj Piaf??

Vi tar like godt en til mens vi er i gang:
- To smågutter vandrer hjemover fra sin første skoledag. En snill gammel dame stanser dem og spør hvilken klasse de er kommet i. - "Æ e i A? ", svarte den ene. -"Einn du da, gutten min". -"Æ, æ e i A æ å".

Ellers vil du sikkert oppdage at trønderskrønene lett kan drøye ut (trøndere har alltid god tid) og at det kan være vanskelig å fatte poenget når det kommer (har kommet). Gjør det derfor til en hovedregel å gapskratte når fortelleren ikke har sagt noe på 1 minutt. Klask deg samtidig på lårene og slipp en fjert - da virker det mer hjertelig og tillitsvekkende.

LEKSJON III

1) Trøndersodd

Oppskriften på ekte trøndersodd forsøker trønderne å bevare som en hemmelighet (muligens pga Helserådet). Kurslederen mener likevel at det er all grunn til å anta at hovedingrediensen er hel pepper. Denne avsløringen kommer etter en tragisk ulykke i forbindelse med et bryllup. Ved senere granskninger av ulykken kom det for en dag at kokka hadde brukt hjortehagl istedet for hel pepper i sodden. Dette skulle vise seg å få tragiske følger. For da brura sent på kvelden skulle klatre opp på hemsen, slapp hun en fjert - slik skikken er - med det resultat at brudgommen som gikk like bak henne ble skutt og senere døde av skadene.

2) Karsk

Vi må anta at en slik molekyl-hastighet som er beskrevet ovenfor ikke ville vært mulig uten karsk som drivgass. (Som kjent:"Det skal mer enn en kule til for å knekke en trønder".)

Selve produksjonsmetoden for spriten har det ikke lyktes kurslederen å få greie på, men har du først dette råstoffet er resten enkelt:
1. La en kjele kaffe koke natten over.
2. Legg et kronestykke i en kopp som rommer ca 1/2 liter.
3. Fyll på kaffe til 1/7 del av koppen. Dersom kronestykket flyter, er kaffen sterk nok.
4. Fyll på sprit til kronestykket går i oppløsning

#104346  av GT_rider

Den der har jeg også ett sted :) Langt nede i rotet mitt :oops:

#104354  av Cmon

Sjølopplevd situasjon fra Høgskolen i Sør Trøndelag under lab-øvelse
Lab-partnern min kjørte "riggen" og leste av tallene, og jeg skrev de ned i loggen;
sju-7, ått-8, sju-7, ti-10, ni-9, tolv-12, ti-10, ølløv-???? Hæ, Ølløv-???, HÆ!!!, Ølløv-????
Fan steike, kan du fan itj føll me?
- Ka i satan betyr Ølløv, sir æ da..
Ein-Ein, Ølløvv. Iddiot.

Tallet va 11, vi mistet rekkefølgen og de videre tallene, og måtte starte på nytt. 45 min rett idass førr at trøndertykjen fra langt opp i bondelandet ikke kunne prate på et språk jeg forsto. Vi blei enig igjæn, og har flirt mye av det etterpå :lol:

#104357  av espenk

:lol:

#104360  av sleeper

Ã¥y..... dette blei slitsomt! :?

#104402  av Maverick

Cmon skrev:Sjølopplevd situasjon fra Høgskolen i Sør Trøndelag under lab-øvelse
Lab-partnern min kjørte "riggen" og leste av tallene, og jeg skrev de ned i loggen;
sju-7, ått-8, sju-7, ti-10, ni-9, tolv-12, ti-10, ølløv-???? Hæ, Ølløv-???, HÆ!!!, Ølløv-????
Fan steike, kan du fan itj føll me?
- Ka i satan betyr Ølløv, sir æ da..
Ein-Ein, Ølløvv. Iddiot.

Tallet va 11, vi mistet rekkefølgen og de videre tallene, og måtte starte på nytt. 45 min rett idass førr at trøndertykjen fra langt opp i bondelandet ikke kunne prate på et språk jeg forsto. Vi blei enig igjæn, og har flirt mye av det etterpå :lol:
Ølløv, ja .. Den er fin! Høres ut som selbygding det der (person fra Selbu for ikke-vitende).

Noen som prøver seg på denne da? (ingen fra trøndelag får svare)

Hva betyr: Kluttuvukku? :lol:

#104424  av Rolfis

Maverick skrev: Hva betyr: Kluttuvukku? :lol:
Haha!! :D

#104448  av @lpher

Maverick skrev:
WTF?!! :D

#104455  av sindrejl

haha "kluttuvukku"!? har noe med ei uke å gjøre :P

#104468  av Maverick

@lpher skrev:
Maverick skrev:
Ikke hørt den før, @lpher? :roll:

Rolfis:
Ante meg at en nordtrønder visste dette ja :)

Ingen ikke-trøndere som vil prøve seg??

:roll:

#104480  av 2000celica

:) Høres ut som ei uke med klatt, så jeg gjetter på mensen :oops:
:lol: Nå får andre søringer tippe ! 8)

#104485  av kaimagne

@lpher skrev:
Maverick skrev:
Ja, det sier jeg også, @lpher. Dette er noe for Innherredsbygg... Makan til vømmølspråk... :?

#104492  av Maverick

2000celica skrev::) Høres ut som ei uke med klatt, så jeg gjetter på mensen :oops:
:lol: Nå får andre søringer tippe ! 8)
Det er faktisk helt korrekt :)
Det er kvinnfolks mensenuke .. :)