TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Jeg ble Stoppet av purken TO ganger pÃ¥ under en time..

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#103381  av Andreazz

Camelon: Jepp, bor/ bodde rett ovanfor skolen i vanvikan!

#103425  av Erlend

FireWalk skrev: Nå hadde de sikkert fått klage fra en gammel kone eller noe som så en rød bil som kjørte fort.. og da ser de at jeg kjører en rød sportsbil også stopper de meg... de ante jo ikke HVEM som hadde kjørt fort eller hvilken bil.. Men når fyren begynner å lyge og si det med skilt nr når det ikke er sjangs i helvete for at de kan ha sett noe skilt nr, vel.. da blir det bare patetisk og irriterende.. Når de begyner å skal lure deg til å tilstå noe.. nå hadde jeg riktig nok kjørt litt fort, men det var sikkert mange andre "røde" biler som hadde gjort oså den kvelden.. og enn om jeg var totalt uskyldig da? skal jeg da finne meg i at de prøver å lure meg til å tilstå noe jeg ikke har gjort f.eks ? Også syntes jeg det er unødvendig å gå i 10 min å lyse rundt bilen på stylingen og felger og dekka som var 1 dag gammel bare for å se om de finner noe de kan ta meg på. heh..

poenget er at det virker som om purken er sjalu på oss som kjører sportsbiler, og skal ta oss for en hver pris.. fordi vi har en bil som kan gå fort er det dermed sagt at vi kjører fort hele tiden da? heh..

Han reagerte også på at jeg hadde vært lenge i byen og kjørt rundt... når man ikke drikker en lørdags kveld er det jo kjekt å bare cruise rundt litt og se på livet..

men da kom han med noe sånt som: så du har bare tenkt å drive å kjøre rundt her i hele kveld eller?? på en veldig VELDIG VELDIG sur måte... Kompisen min visste godt hvem han politi fyren var, og sa at han er en av de sureste i etaten her..

Og jeg vil da ikke si jeg var frekk på noen måte heller. Når han prøvde å lure meg til å tilstå noe så måtte jeg jo svare noe som "renvasket" meg.. jeg nekta for å ha gjort noe galt, veldig bestemt.. Så kanskje han tenkte som så at kanskje det ikke var han likevel.. om jeg hadde blitt helt stille og bare nikket til alt han sa så hadde han garrantert tatt meg med ned på stasjonen... det gjelder jo å være bestemt og sikker i sin sak. Jeg hadde ikke gjort noe galt! det må ha vært noen andre... :)

Som dere sier: man skal ha respekt for politiet, men man må også vite sine egene rettigheter. De har ingen rett til å prøve å lure deg til å tilstå noe du ikke har gjort.. eller på annen måte trakasere deg.

Nå ble jeg utsatt for en veldig sur og grinete og ikke minst frekk politimann... sånt er aldri spesielt hyggelig. Da jeg ble stoppet andre gangen var det en annen patrulje, og vedkommende var jo faktisk veldig grei. Kommenterte til og med at han synets bilen min var fin... (var vel sikkert derfor han stoppet meg i ugangspunktet) hehe.. men da bare smilte jeg og var hyggelig tilbake..

Det finnes mange kjekke politifolk! jeg kjenner jo faktisk et par stk også.. men desverre finnes det enkelte som aldri burde vært politi også.. slike som KUN er der fordi de har et sykelig behov for å få respekt av andre.. og for å vise sin autoritet... det blir litt som Befalet i militæret som skal gå å herse og trakasere rekruttene som er 1 år yngre enn seg selv...

latterlig :P

Klart det klør i høyrefoten når man har så mange hk... men jeg har en ganske fin regel: når man har sportsbil skal man ikke kjøre fort, man skal cruise... :-)

Så som oftest kjører jeg som ei gammel kone.. noe SW20 sikkert kan bekrefte.. hehe :) men av og til må man jo få lov til å trykke litt på gassen når alt er klart og forholdene tilsier at det ikke er noe problem :)

Men så sant dere klarer det: Kjør forsiktig folkens! det er kjipt å miste lappen..!
Vanvittig fint innlegg :) Synes det var en flott holdning du har her Firewalk - mange som kunne lært mye av deg! Er helt enig i at det viktig å ha respekt for politiet, de er her for å beskytte oss. Men bare fordi de har myndighet betyr ikke vi skal finne oss i grunnløse beskyldninger.

Ellers er jeg skikkelig enig i det du sier om at man skal cruise når man har sportsbil, og bare trykke på gassen når forholdene tillater det.

Er STOLT av å være en TS-OGNer når jeg leser innlegg som dette!

#103442  av GT_rider

cameleon skrev:I helga har det vært sånn landsomfattende rutinekontroll så vidt jeg har hørt. På andre siden av trondheimsfjorden rettere sagt Fosen (hvor jeg bor) så har det vært mer politi enn noen gang før. I løpet av to timer så møtte jeg først på tre politibiler som kom i mot meg. Deretter to politibiler som dukket opp bak meg. Etter det stod det to politibiler å sjekket om folk brukte sikkerhetsbelte osv og til slutt på hjemturen fra butikken sammen med mamma, Så kom det sjuke 8 biler i kolonne i mot meg.

Har personlig aldri blitt tatt i fartskontroll før. Det eneste jeg har vært borti er en del tekniske kontroller samt der de sjekker som nevnt ovenfor, sikkerhetsbelter osv. I mange av tilfellene så har politiet selv inrømmet at de stoppet meg mest på grunn av bilen. At de var nysgjerrige og ville se den. Har kun vært borti en sur betjent som jeg fikk bot av på grunn av at jeg hadde litt vel frekk språkbruk :oops: Det venter jo sikkert at bare på grunn av at de er betjenter så kan de oppføre seg slik de vil. Men slik tolererer jeg ikke. Skal man ha en slik jobb, så får man pinadø oppføre seg derretter også :?

Ellers har aldri fått ei eneste bot for noe. Eneste bøtene jeg har fått er parkeringsbøter. Og de har jeg fått litt vel mange av :P

Men som firewalk sier, kjør forsiktig :wink:
Stemmer at de (politiet) har hatt mange kontroller i helga. KJørte gjennom en fartsskontroll selv i dag. I en NEDOVERBAKKE!! Den tok kaka syns jeg.
Er ellers enig med det som har blitt sagt om respekt for politiet, men ikke overdreven respekt.

#103882  av Biggen

Kjør ordentilg folkens. Det lønner seg i lengden....... :)

Men aprospro sure snute jæ#"%§.
Jeg kjørte gjennom sentrumstunellen i Oslo, hjem fra jobb på kvelden etter litt overtid. Der er det 3 felts veg og 70 km/t.
Jeg lå i venstere fila i litt over 90 km/t. Så oppdaget jeg en "politibil" forand i mitre fila. Jeg bremset ned til ca 80 km/t, og tok dem neste ikke igjen, så jeg var ikke den eneste som strekt fartegrensa. Men mens jeg lå side om side med onkel politi, var det mange biler som suste forbi politiet i høyere felte. I det jeg sneglet meg forbi hørte jeg bare et lite "BÆ-BU" og så et aldri så stort blått blink. Det oppsto ful kaos i trafikken forrand. Jeg lå fortastt i venstere fila, og følte at jeg ikke hadde gjort noe galt, men bare lå i veien for dem...... Men neida. De stoppet meg ikke, men etter at jeg hadde lagt meg inn i mitre fila komme de opp på siden av meg. Kikket meg dyp inn i øynene og rista på hode og rakte opp FY fingeren. (eheee... peke fingeren altså...!)

Dette KUN fordi jeg kjører sportsbil....! Patetisk. Åssen kan vi har respekt for politiet, når de oppfører seg som oppblåste steroide klumper i full pubertetskrise...! Det bør vel være mulig å få litt respekt tilbake. I det minste gi dem en grunn før de flipper ut.....?

Dette var ikke første gangen jeg har opplevd Oslo politets "gode" humør.
Uten at jeg på noen som helst måte har provosert e.l. Jeg er en snill gutt og kjører stort sett veldig pent....!

Men må jo innrømmeat jeg ha møtt "kule" snuter oxo, selv om jeg fikk bot (ble egentlig tat i laser, men de fikk ikke målt meg, så det ente opp en en bot på 500 for å ha glem føferkort :shock: ) men det var ikke i OSLO!

#103885  av kaimagne

Synes vel egentlig du Biggen har vært utsatt for politi med godt humør og bruk av skjønn. Du kjørte jo tross alt over fartsgrensa, så du har jo egentlig ingenting du skulle ha sagt. At de velger å fokusere på sportsbiler foran andre, anser jeg for å være forholdsvis naturlig, uten at det er riktig av den grunn. Og de kunne helt sikkert ha målt gjennomsnittshastighet på deg og tatt deg for det, så å få en skjenne-finger kan da ikke være så traumatisk at man blir så sint... :)

Selv har jeg blitt stoppa en gang i Oslo, og det var etter at jeg tømte 2. giret etter at jeg kom ut fra Vaterlandstunnelen og kjørte mot gamlebyen. Noen fil-skift som ikke var helt etter boka var det også. Da kom det en onkel med motorsykkel som ikke hadde rukket å måle noe som helst på meg, så han kunne egentlig ikke gjøre annet enn å gi meg en liten skjennepreken. Bare å legge seg helt flat, det er det eneste som nytter. Hvis du er tverr-peis mot politiet, er de garantert det samme mot deg, og da kan de begynne å titte på dekk, felger, eksos osv osv og lage mer trøbbel enn man egentlig fortjener.

De aller aller fleste patruljene som er ute og kjører, oppfører seg folkelig og bruker skjønn i stor grad, er min oppfatning av saken...

#103888  av Biggen

Er enig i mye av det du sier, men det du må tenke på er at når speedometeret viser 80 km/t, så kjører ikke bilen i 80 km/t.
Det er somregel endel mindere (min ca 5-8 km/t) + sikkerhetsmargin osv, osv. Så de kunne mål min gjennomsnitts hastighet så mye de ville, og kunne fortsatt ikke røre meg.
Men det som erget meg i den situasjonen, var at som virkelig kjørte fort forbi politiet, som de virkelig kunne tatt, men lot være.
Da er det ikke riktig at de skal henge seg oppi meg heller ass....!

Men ikke missforstå meg. Jeg har stor respekt for lovens lange arm, og har det ikke med å "disse dem!

#103892  av lasse

Ble selv stoppa i kontroll en gang, (var så teit at jeg kjørte med tåkelys og nærlys) de forklarte meg det at det egentlig vanket en bot for feil lysbruk, meeeeen siden de var i det lune hjørnet, så fikk jeg faktisk en cd mappe i stedenfor.....
Snakk om ålreite folk! Gliste hele veien hjem :D
Og de sa jo selfølgelig at jeg hadde en fin bil og at jeg måtte ta det pent da....

#103894  av Biggen

He he he... Kult...!
Hvor bor du..? Kanskje jeg må flytte ditt....! :D

#104067  av lasse

Bor i oslo, men dette skjedde i ski (litt utenfor oslo).
Hadde vel litt flaks med folka vel :)

#104197  av sindrejl

Kjører gjerne forbi snuten når dem ligger i midtre fil på innfartsveien til Trondheim jeg, Dem gidder ikke prøve engang.. dem kjører jo UNDER fartsgrensa og samtlige og en hver ligger ca 10 over på speedoen. Latterlig å komme med pekefinger og jall uten at dem har beviser.. Jeg blir skikkelig sint på sånnt .. hadde tutet, blinket med langlys og styret! Har dem noe dem vil så får dem faen meg stoppe meg og komme med en berettiget anmeldelse, ellers kan dem holde kjeft.

Har ufattelig lite respekt for lovens korte arm da dem prioriterer nesten bare veier fremfor tyveri, voldtekt, gjengslagsmål og piss

#104209  av kaimagne

lasse skrev:Bor i oslo, men dette skjedde i ski (litt utenfor oslo).
Hadde vel litt flaks med folka vel :)
Hadde en tilsvarende hyggelig opplevelse med politet ut fra Oslo mot Østfold en tidlig morgen.
Kjørte langs Mosseveien, og lå bak biler som sløva seg utover i 55-60 km/t. Da jeg kom til Fiskvollbukta, lå jeg bak tre, fire biler som skulle forbi en lastebil der veien går ut fra ett til to felt. Ble liggende bak en mørk BMW 5-serie, som lå og venta på at det skulle åpne seg foran, slik at vi som ville, kunne peise på litt oppover bakken der.
Passerte 80-skiltet, og fremdeles lå den BMw'en og "sperra" for meg, i ca 80 km/t. Det var gang på gang plass mellom biler i høyre felt, men han la seg ikke inn. Jeg ble jo rimelig amper og irritert, og blinka med fjernlysene. Da fikk jeg svar...
*blink blink* i blåe lys i nakkestøttene kom plutselig på. Jeg bare la meg på skikkelig 1003-distanse, svingte inn i høyre felt, blinka kjapt med lysa mine igjen som takk for påminnelsen, pusta lettet ut og konstaterte at jeg sparte mange tusen kroner i det de svingte av til Kolbotn og jeg kunne fortsette videre.

Hvor mye det hadde kosta meg hvis jeg hadde kommet forbi dem i Fiskvollbukta, vet jeg ikke, og ikke vil jeg tenke på det heller.

Så takk til de som kjørte den sivile patruljebilen! :D

#104221  av FireWalk

ERLING: takker for fine ord! Det er godt å bli satt pris på! :)

Det finnes som sagt mye kjekke politifolk, men mange sure grinebitere også..

F.eks syntes jeg det er unødvendig at hver gang det er et bil treff et sted så kommer politiet å skal dra med seg en bråte med folk ned på teknisk kontroll osv... er det bare for å benytte seg av muligheten til å ødelegge for lovlydig ungdom som bare er ute etter å møtes og sosialisere på lovlig måte? fremfor å gå på byen og drikke seg full og lage slosskamp.. drive med dop.. bedrive herverk osv? Hvorfor skal de rakke ned på oss som kjører bil hele tiden? er det virkelig SÅ galt at vi kjører bil og har en felles bil interesse? det eneste vi ønsker er å komme i kontakt med likesinnede og være sosiale med folk som har samme interesse som oss selv.. se på bilene til hverandre, utveksle ideer og historier.. men neida! da kommer onkel blå og skal taue den ene etter den andre ned på Teknisk for å ødelegge dagen. Jasså ja.. du har 17" felger på bilen din når det står 16 i vognkortet??? DU ER EN HARDBARKET KRIMINELL!!!!!

og hva oppnår de med dette? når de driver og kriminaliserer lovlydige mennesker... jo: disse lovlydige menneskene blir mer og mer irritert på politiet og mister samtidig mer og mer respekt for dem...

det er et velkjent faktum: Jo mer kriminalisert man føler seg jo mindre respekt får man for loven... så ved å kriminalisere denne store mengden mennesker (oss med bil interesse) oppnår de faktisk det de prøver å unngå: at vi får stadig mindre respekt for loven.

Nice going! tommelen opp for politiet her... Istedet for å drive å taue folk inn på teknisk kontroll og nermest trakasere folk og skape hat og frustrasjon burde purken ha kommet på treff som en av oss.. parkert bilen og gått rundt og pratet med folka som var der.. kommentert bilene og sagt at: Jøss.. denne her var jo fin! du må kjøre forsiktig da så du ikke ødelegger den! :)

de burde pratet med folk, vist seg og vært hyggelige... Da blir folk hyggelige mot dem også.. og får straks mye mer respekt for det de representerer: nemlig loven.

Jeg stiller meg uforstående til at politiet er så trangsynte at de ikke klarer å se den klare sammenhengen her. Dette er jo ekstremt enkel psykologi, noe man faktisk lærer på første semesteret når man studerer psykologi.. "Vær snill og grei mot andre, så er andre sinll og grei mot deg, Vær en pompøs drittsekk og folk vil oppføre seg som pompøse drittsekker mot deg også"

men men.. det er vel håpløst å prøve å få politiet til å forstå dette...

I rest my case...

#104251  av lasse

Til Kaimagne:
Flaks det der da, kunne nok fort ha kosta noen laken tror jeg, er jo så vanskelig å vite også, folk her i landet eier jo ikke kjørekultur, rir jo venstre fila selv om høyre er vid åpen...
Har forresten hørt at hvis dem måler avstanden til bilen foran deg til mindre enn to sekunder, så ryker faktisk lappen...
Men når du først skal den veien, hvorfor kjører du ikke av ved fiskevollen og tar gamle mosseveien ut til tusenfryd?
Er jo verdens feteste vei å kjøre hvis man liker litt aktiv svingkjøring, kjører der sånn ca en gang om dagen i sommerhalvåret...
DET er terapi det...

#104255  av CelicaDeath

bra skrevet, er helt enig...noen av de gutta er kun ute etter å ta deg.

Forrige celica'n min så jo ut som DEN verste råne bilen.

Ble stoppet i Lørnskog, ved A-hus. hvor de gutta patrulerer HELE tiden.

Hadde akkurat kjøpt cd-spiller på Bil Xtra på Lørenskog. Det første de gjør er å se at kameraten min mekker på anlegget. har cd-spilleren dratt ut å setter inn strøm osv osv.

Det første han sier er: Har du kvitering til denne cd spilleren? Akkurat som han forventer at jeg ikke har det. Måten han sa det oxo, VELDIG nedlatende.

Jeg svarte bare: Kjøpte den nettopp. dro jeg fram kvittering og boksen og viste han alt. og kommer med det samme gamle: "du får kjøre forsiktig". lol. som om jeg ikke alltid gjør det :)

#104291  av Erlend

En ting jeg tror det er viktig å forstå er at politiet er ikke EN mann - hvis man vil ha forandring tror jeg ikke løsningen er å gå rundt og snakke til hver enkelt ;) Trekker en analogi til en skole her, en kan ikke forvente å få med seg alle barna på skolen hvis man går til en og en.
Man må ta det fra toppen og ned, får man rektoren med på laget, har han ressursene for å la alle barna få vite noe. Synd at det må være så mye byråkrati, men jeg tror at hvis man er løsningsorientert tar man initiativ og skriver et brev, en underskriftskampanje, et forslag, noe til justisministerens kontor.
Evt. kan man gå lokalveien - et leserinnlegg i lokalavisa rettet politimesteren hadde fått mye maskineri i gang!

Jeg vet hva jeg skal gjøre neste gang jeg blir provosert over noe jeg synes politiet gjør feil iallefall :)