TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fyllekjøring

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

Bør man ringe politiet om man har mistanke om promillekjøring?

Ja
51
91%
Nei
Ingen stemmer
0%
Dersom bilførern kjører skikkelig idiotisk
5
9%
 #104092  av ekkoj

Fy F...

Stod akkurat ute og mekka litt på Vectra'n.

Så kommer det en noenogåtti sierra kjørende, svinger inn på parkeringsplassen i boligfeltet vi bor, stopper, hiver bilen i revers og drar en litt dårlig J-sving, somler fælt med å få bilen i 1. før han durer avgårde igjen.

Ikke noe uvanlig i og for seg, mange ung-gutter her oppe som liker å leke litt, er ikke fremmed for å kose meg litt jeg heller...

Så, noen sekunder senere kommer'n tilbake, sidelengs rundt svingen og drar av veien, høyre bakside smeller inn i en mur/fjellvegg, lykteglass og gangerbiter spruter mens'n sklir bortover veggen før bilen formelig spretter opp på asfalten igjen i en kaskade av stein og grus.

Jeg og et par andre løper bort for å høre hvordan det gikk, men fyren bare smeller kjerra i 1 gear og kjører videre... (?)

Noen ymter frempå at vi burde ringe snuten, og med tanke på at vi bor i et tett befolket boligstrøk med unger, bikkjer, sykler, katter og andre ting som ikke alltid har vett på å flytte seg sier jeg meg enig i det og tar på meg oppgaven. Mens jeg småjogger etter bilen for å få med meg reg.nummeret ringer jeg politiets "ikke-nød" nummer.

Jeg referer ovenstående for politidama som svarer og spør om de har noen patruljer i området. Det hadde de selvfølgelig ikke. Oppgir bilfarge, reg.nummer og modell og sier "Vel, samma faen for meg" og tenker at det tross alt ikke var så farlig, ingen ble truffet og det så jo ut som om det gikk bra med folka i bilen.
Men, politidama vil jeg skal gå bort til bilen, som på dette tidspunktet hadde stoppa utenfor en blokk rett nedi her, og spørre om det gikk bra og samtidig lukte etter alkohol/se om føreren virket påvirket.

Greit sier jeg, ringer dere tilbake dersom det er tilfelle.

Lusker bort til bilen og banker på vinduet. SPør sjåføren om det var han som krasja her oppe nå nettop (noe jeg jo vet), hvilket han nekter for samtidig som han oser alkohol...

Faen ta ass.. fyllekjøring.. også i et boligstrøk.. burde banka opp fyren der og sa, men lovet jo polisen å ringe de tilbake... Besinner meg, sier til sjåføren at jeg må ha tatt feil og går min vei...

Runder neste hushjørne og plukker opp mobilen for å ringe politiet igjen...

Og gjett hva? De tar faen ikke telefonen...

Ringer nødnummeret (Tenker at de må jo ta han fyren før han kjører ned/ inn i noen andre...

Etter laaang tid svarer det en fyr. Jeg sier at jeg akkurat snakka med en dame hos de og at jeg ble bedt om å ringe tilbake, sier at det luktet bra alkohol av fyren som kjørte...

Jaha... sier'n totalt uintressert... ja ja, takk skal du ha, vi får se om vi får gjort noe...

Og det var det.. tviler på at de gidder å leite etter fyren engang...

Dammit ass.. skulle ikke vært lov...

EDIT: Politiet ringte meg akkurat. De hadde pågrepet sjåfør og passasjer og innbrakt begge to. De lurte på om jeg kunne beskrive personene og si hvem som kjørte. Samtidig lurte de på om jeg var villig til å komme til avhør og evt. vitne i en straffesak dersom dette skjer.

Det gjør jeg med glede sa jeg da, og det er jeg faktisk stolt av!!

Min tiltro til politiet er i allefall blitt litt bedre nå :)
Sist redigert av ekkoj den 27 apr 2005 21:37, redigert 1 gang totalt.

#104093  av GT_rider

Nok ett bevis på politiets prioriteringer :roll: Som du sier, du skulle skambanka fyren på stedet. Og SÅ ringt onkel politi :twisted:

#104094  av CelicaTurbo

normalt vil jo politiet prioritere slikt ganske høyt da? :?

#104099  av ekkoj

CelicaTurbo skrev:normalt vil jo politiet prioritere slikt ganske høyt da? :?
En skulle tro det....

En kompis av meg fikk motorstans for noen år siden, og rygga opp på fortauet på starteren slik at han dytta litt borti autovernet.
Da var det en eller annen som hadde ringt politiet og sagt fra, det førte til at politiet kom å henta'n i klasserommet på skolen for å sjekke om han var påvirket. Hvilket han ikke var... de hadde til og med vært hjemme hos'n først og sjekka om han var hjemme...

#104105  av lasse

SYKT!!!
Det er det drøyeste jeg har hørt på lenge, hva tenker sånne folk med?
"Jaja det går sikkert bra", hvis du kjører på en unge eller noe fordi du bommer litt på bremsen da? JA til flere promillekontroller, har kjørt bil nesten daglig i over tre år, blitt stoppa i promillekontroll en gang, hvorpå lovens lange spør om jeg har nytt alkohol i dag, nei svarer jeg, og slipper tilogmed å blåse...
Hvor mange må bli skadet før politiet tar dette mer seriøst?
Ja til alkolås, skjønner ikke at det ikke har kommet for fullt...

#104120  av kaimagne

Synes du skal være stolt av deg selv jeg! Bravo!

#104125  av FireWalk

Fyllekjørikng er noe jeg absolutt ikke under noen omstendighet tolererer... jeg er en meget sindig og avbalansert person, Men når jeg får høre at noen fyllekjører får rett og slett en umenneskelig trang til å banke opp vedkommende.. jeg hadde en fest her for litt siden og det kom en gjest som drakk store mengder sprit og øl før han plutselig forsvant.. jeg tenkte ikke mer over det. senere fikk jeg høre av en fyr at han drev og kjørte bil.. i fylla! Jeg hisset meg voldsomt opp og sa rett ut at om jeg får kloa i han så kommer jeg til å skambanke han! og det står jeg for!
Jeg bor jo i et nabolag med smale veier og mange unger som er ute og leker i gaten..

I fylla er bilen et ukontrollert våpen! det er russisk rulett! en vet aldri Hva som kan skje.. bare flaks gjør at ikke liv går tapt oftere når alkohol er inne i bildet..

mange av dere har sikkert sett den kampanjen mot fyllekjøring. Det var ei sinnsykt søt jente som ble påkjørt av en fyllekjører i en mye større bil enn det hun satt i selv. Hun ble fastklemt og bilen tok fyr.. hun ble så forbrent at hun er skadet for livet.. hun har bare 25% syn igjen totalt på ene øyet, det andre øyet brente vekk... hun ser ut som et levende missfoster... et monster... og hun var en gang så søt at jeg ble helt målløs når jeg så bildet... og han fyllekjøreren ødela livet hennes.. greit nok at han angrer seg nå.. men et liv er ødelagt pga at han skulle kjøre hjem etter å ha drukket... Nå roper folk "missfoster!" etter henne på gata... hun lever i et smertehelvete ingen av oss kan forestille oss engang.. alt dette pga fyllekjøring. Og dette er bare ET eksempel... det finnes atskillig fler.

Nei det er ikke noe å stusse på engang! om dere ser noen som er iferd med å sette seg i en bil i påvirket tilstand er det bare en ting å gjøre, og det er å forsøke å stoppe dem selv! ikke la dem sette seg inn i bilen! bruk nevene om nødvendig.. og ring for all del purken om dere ser noe slikt på veien! få stoppet personen før en unge eller andre blir påkjørt og drept..

Svært få ting gjør meg så fly forbanna som fyllekjøring... Det er noe alle som kjenner meg vet.. Om jeg tar noen i å fyllekjøre så tenner jeg på alle plugger... og da er jeg ikke nådig.. så de kan bare prøve seg!

Så ikke TENK på det engang!

dere har alle en plikt til å stoppe slike folk.. og da mener jeg dere kan bruke alle nødvendige midler for å gjøre akkurat det....Det er vår borgerplikt!

#104131  av CelicaTurbo

nei jeg har nulltolleranse ovenfor fyllekjøring og om jeg vet at jeg muligens skal ut å kjøre senere så tar jeg meg ikke en enslig pils på bryggen engang. Jeg har inntrykk av at de fleste som holder til rundt større byer har samme holdning som meg, mens det dessverre ser ut til at mange jeg har snakket med som kommer fra bygdene har langt slappere holdninger. Det er jo mulig det er pga at utenfor byene er det vanskelig å komme seg hjem etter fest o.l. Men men, jeg synes absolutt at politiet bør være flinkere med alkokontroller. Jeg har hatt lappen i 9 år og jeg har aldri blitt stoppet i alkokontroll, og jeg har kun truffet på kontroller to ganger tidligere og begge gangene ble jeg ikke stoppet.

#104138  av Dviper

Fan oxo.. Har ei venninne som blei påkjørt av en som fylle kjørte ( heldig vis går det veldig bra med ho ) men han som kjørte på ho skulle ha vært nakke skutt..
Kan dem ikke bare la nøkklene ligge hjemme i stedet for å kjøre når dem har takk noen pils/drinker???!!!

#104140  av conniew

Fyllekjøring ender sjelden bra..
Jeg bor på en relativt liten plass, hvor de aller fleste..yngre.. kjenner til hverandre.
I sommer var det to gutter (en på 16 og en på 17 (da), begge bekjente av meg) som var på fest i byen en plass, og da ble det jo såklart drikking.
For de fleste, så skjer det dumme ting når man drikker, og denne gangen i ekstrem grad.. Han på 16 bestemte seg for å ta en kjøretur, og han på 17 ville visst sitte på, begge i beruset tilstand. 17-åringen, da i passasjersetet, hadde ikke på seg setebelter, og det hele endte med at han ble kastet ut av vinduet idet 16-åringen mistet kontrollen over bilen og kræsjet.

16-åringen kom helskinnet ut fra det, men 17-åringen måtte bøte med livet..
Vet ikke hva mer jeg skal si..

#104153  av ekkoj

Er litt usikker på hvordan dette forum-greiene virker, men legger inn denne for å forsikre meg at alle har fått med seg EDIT'n jeg gjorde.

Gutta blei tatt. :!:

#104166  av CelicaTurbo

det var jammen det bra at de hentet inn den føreren da, begynte alvorlig å lure på om de ikke tok deg alvorlig når du ringte nå :D

#104174  av Elzin

om jeg ser en kompis som fyllekjører vil jeg bli forbanna på han, og prøvd og gjort noe med det,, jeg hadde ikke latt han kjøre om jeg selv var edru. men derimot om jeg ligger sørpa full på gulvet tror jeg ikke jeg bryr meg så mye...

men ikke ringe purken, er det derimot en jeg ikke kjenner og han kjører sleipt ville jeg ringt purken. han som tar kjangsen, og fyllekjøring er noe som er helt unødvendig.. risikere sitt og andres liv. har en kompis som kjørte inn i en rundkjøring i ca 100km\t i fyllekjøring, bilen ble kondemnert men han er frisk og fin... tror hele kompis gjengen lærte av det.. han var helt farts blind..

merker selv når jeg har mye alkohol i blodet og sitter i taxi, jeg legger ikke altid merke til fotgjengerne på mørke natta...

#104195  av Goose

Hvis noen fyllekjører så bør man ringe å siifra. Du vet ikke om mannen som du lar være å ring til politiet om kommer ikke neste gang og smeller i deg fordi han fyllekjørte igjen.

Je forstår at folk vil drikke, men promille bak rattet byr man ha såpass mye vett at man ikke kombinerer dette. Så å ringe er korrekt svar.

Og politiet prioriterer sånne, evartfall der jeg bor.
 #104201  av n0rberg

CelicaTurbo skrev:nei jeg har nulltolleranse ovenfor fyllekjøring og om jeg vet at jeg muligens skal ut å kjøre senere så tar jeg meg ikke en enslig pils på bryggen engang. Jeg har inntrykk av at de fleste som holder til rundt større byer har samme holdning som meg, mens det dessverre ser ut til at mange jeg har snakket med som kommer fra bygdene har langt slappere holdninger. Det er jo mulig det er pga at utenfor byene er det vanskelig å komme seg hjem etter fest o.l. Men men, jeg synes absolutt at politiet bør være flinkere med alkokontroller. Jeg har hatt lappen i 9 år og jeg har aldri blitt stoppet i alkokontroll, og jeg har kun truffet på kontroller to ganger tidligere og begge gangene ble jeg ikke stoppet.
det er ikke slik overalt.jeg bor i en bygd, og der er neste alle helt i motfyllekjøring,ogdet tolereres ikke
det er så jævlig typisk at fyllekjøreren kommer fra ulykken i rimelig god behold :? ,men den som er uskyldig må lide....det er frustrerende at det er slik