TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• interessant diskusjon om bilvask i solskinn

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #102921  av sindrejl

hehe mye synsing på bilforumet..

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=72985

-"Rute kan sprekke" :roll: :roll:

#102971  av Johnny_Bravo

he he.

Det var jo noe sant inni der da. min mor brukte avfetting i sola og den lakker er helt ødelagt. må polere bilen hver uke hvis den skal se normal ut.

bilen var rød en gang men nå er den nesten rosa :lol:

#102973  av Ã¸xseth

jeg har brukt avfetting flere ganger i sola, har aldrig skjedd noe ned lakken på mine biler :roll:

#102983  av Johnny_Bravo

øxseth skrev:jeg har brukt avfetting flere ganger i sola, har aldrig skjedd noe ned lakken på mine biler :roll:
Kansje fordi du har ny lakk eller det ikke har fått tørke før du skyller det av. alle nye biler har noen lag med klarlakk som må brytes ned før det tærer på lakken. hvis du har mer klarlakk igjenn så vil du heller ikke miste så mye farge :)

Pluss at det kommer veldig ann på hvor varm bilen din er når du tar det på da. hvis bilen har stått i skyggen og lakken ikke er skikkelig varm gjør det ingenting å stå i sola å vaske den etterpå. det er ikke sola som tar knekken på lakken men kjemikaliene du påfører sammen med ekstrem varme.

Bilen min kan bli så varm i sola at jeg ikke klarer å ta på lakken

#103085  av sindrejl

Johnny_Bravo skrev:
øxseth skrev:jeg har brukt avfetting flere ganger i sola, har aldrig skjedd noe ned lakken på mine biler :roll:
Kansje fordi du har ny lakk eller det ikke har fått tørke før du skyller det av. alle nye biler har noen lag med klarlakk som må brytes ned før det tærer på lakken. hvis du har mer klarlakk igjenn så vil du heller ikke miste så mye farge :)

Pluss at det kommer veldig ann på hvor varm bilen din er når du tar det på da. hvis bilen har stått i skyggen og lakken ikke er skikkelig varm gjør det ingenting å stå i sola å vaske den etterpå. det er ikke sola som tar knekken på lakken men kjemikaliene du påfører sammen med ekstrem varme.

jeg har aldri hatt det problemet med avfetting, men er fordi jeg ikke lar det tørke ;)

#103092  av Ã¸xseth

Johnny_Bravo skrev:

den nyeste bilen jeg har hatt var celicaen og den var 90 mod, selfølgeligt spyler jeg av avfettinga det er jo nesten hele penget med avfetting.
jeg har ikke hatt noen mørke biler slik som deg, så jeg kan ikke uttale meg på det der.

#103794  av Mr2stord

mykje gode ider der. Men korfor vaske ikkje berre folk bilen sin i skyggen? Da blir bedre å jobbe og alt.

#103941  av grimfer

Det er en god regel å ALDRI vaske bil med varm lakk eller som står i sola. Uansett!

Til og med vanlig bilshampoo blir døden for lakken etter noen ganger med slik vasking.

Avfetting bør bare brukes en sjelden gang. Avfettingsmidler etser!

Men hvis lakken først har fått skjolder, kan mye reddes med en polermaskin og lakkrens!